https://admin.rin-norge.no/wp-content/uploads/2019/08/Arendalsuka-38-–-Kopi-1.jpg

Tid for gjennomslag for vann og avløp

avatarevuser
Oppdatert: 13 august 2019
Unge og eldre i kø ved standen til Norsk Vann for å sikre seg en flaske med trygt og rent vann under Arendalsuka. 17.000 halvliters flasker regner medarbeidere i Norsk Vann og Arendal kommune med å dele ut i løpet av uka. Allerede på åpningsdagen, da standen var åpen i fire timer, forsvant det 2.600 flasker, og på tirsdagen ble antallet enda høyere. Stabsleder og koordinator for Arendalsuka i Norsk Vann, Thomas Langeland Jørgensen, innrømmer gladelig at utdeling av flasker med godt, lokalt vann fra Arendal og Grimstad, er en måte å sikre seg oppmerksomhet på. Det er sjette året på rad Norsk Vann i samarbeid med vann-, avløp- og renovasjonsetaten i Arendal kommune, deler ut vannflasker. Hvert år skifter fargen på flaskene, som er blitt et samleobjekt for mange besøkende under Arendalsuka. Arrangørene hevder at standen til Norsk Vann er blant de mest populære blant de totalt 200 standene som fyller et bilfritt sentrum av Arendal denne uka. Ledelsen i Norsk Vann deltar imidlertid ikke med egen stand i Arendal bare for å dele ut vannflasker. Interesseorganisasjonens nye direktør, Thomas Breen, understreker overfor at det aller viktigste for ham er å bygge nettverk. Kontakten med politikere og presse både på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå er svært viktig. Ekstra viktig er det å booke møter med sentrale statsråder i løpet av høsten. Kontaktmøter med andre relevante organisasjoner for å finne felles referansepunkter er også viktig. -Det handler først og fremst om å påvirke sentrale myndigheter til å få på plass en egen sektorlov for vann- og avløpsbransjen i Norge. Viktige stikkord er også innovasjon, rekruttering og kompetanseutvikling på fagområdet og det ekstra tydelige behovet bransjen har for midler til ledningsfornyelse. Det handler om å få fram bredden i utfordringsbildet vårt, sier Breen. Til tross for enorm medieoppmerksomhet i forbindelse med Askøy-tragedien var det bompenger, klima og miljø som tok det meste av oppmerksomheten da valgkampen ble dratt i gang under Arendalsuka. Thomas Breen i Norsk Vann tror det er enklere for forbrukere å akseptere en avgiftsøkning på fire prosent ut over beregnet prisstigning de neste årene, sammenlignet med å måtte punge ut tusener av  kroner på bompenger. Arendalsuka er en enorm markedsplass med drøyt 200 utstillere og godt over 1.200 arrangementer. Kampen om oppmerksomhet er stor, og det er en fare for at et viktig budskap fra Norsk Vann bokstavelig talt kan drukne i mengden.  Med en sentralt plassert stand rett utenfor hovedinngangen til rådhus og kulturhus, har Norsk Vann imidlertid gode muligheter for å distribuere informasjonsmateriell både for liten og stor. -I sum er dette et arrangement Norsk Vann ønsker å være med på videre, ikke minst med tanke på nødvendigheten av å bygge stadig større og sterke nettverk. Allerede etter to dagers arbeid i Arendal har vi oppfølgingssamtaler med samtlige partier på Stortinget i tillegg til møter med statsråder. -Nå er tida inne for at norsk vannbransje får et gjennomslag på politiske saker som vi har jobbet med over lang tid. Det er gått 15 år siden Norsk Vann første gang kom med sitt ønske om en egen sektorlov, og da skal ikke beskylde denne organisasjonen for å være utålmodig. Nå håper vi på et endelig gjennomslag for dette, sier den ferske Norsk Vann-direktøren.