https://admin.rin-norge.no/wp-content/uploads/2022/09/Norsk-Vann-Frode-Skar-Julie-Bang-Linda-Gaserud-Fornes-foto-Inger-A-Merkesdal-1.jpg

Bli synlig på nett!

avatarevuser
Oppdatert: 13 april 2023
NORSK VANNS ÅRSKONFERANSE: Bruk sosiale media, gjør det enkelt, legg listen lavt og kom i gang! Det var oppfordringen til vannbransjen fra Linda Gåserud Fornes og Julie Bang, to VA-kvinner som har lyktes i å skape oppmerksomhet. «Åja, du jobber i bæsjen du?» Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått den kommentaren når jeg forteller at jeg jobber på IVAR IKS sitt sentralrenseanlegg på Nord-Jæren. Da pleier jeg å svare at det er så mye mer enn bæsj. Det er gjødselproduksjon. Biogass. Biologisk rensing. I det hele tatt en komplisert og utrolig spennende prosess. Med veldig lite (synlig) bæsj. Det pumpes inn opptil 4000 liter avløpsvann i sekundet til anlegget vårt. Og her er en news-flash til deg: Det er ikke bare det fra dassen din som kommer til oss.  Det er alt fra kummer, vasker, dusjer – også videre. Så nei, vi ser ikke bæsj. Det vi ser er alt det andre «dritet» (pun intented!) dere kaster fra dere: 👉🏻 Vibratorer 👉🏻 Våtservietter 👉🏻 Bankkort (Kjell og Benedicte – kortene deres ligger her!) 👉🏻 Sokker 👉🏻 Tamponger ...og mye mer. Grunnen til at jeg er på LinkedIn er for å synliggjøre akkurat dette. Å skape en forståelse for at det vi gjør i sentralrenseanlegget er både fascinerende og viktig for miljøet. Kanskje kan det være med på å bygge en større bevissthet og respekt for avløpsrensing som fag. Kanskje hindrer det deg i å kaste den våtservietten (eller vibratoren) i do neste gang. Så vi slipper vi merarbeid, økte kostnader og ødelagt utstyr.  Men mest av alt håper jeg at du synes jobben min er «drit»kul. For det synes i hvert fall jeg!

Skyhøye tall

Innledningen er hentet fra presentasjonen av Linda Gåserud Fornes på Linkedin. Prosessoperatøren hos Ivar er en målbevisst bruker av den sosiale plattformen som kommunikasjonskanal. Hun vil synliggjøre jobben sin og bransjen, bevisstgjøre folk flest, tette kunnskapshullet og bidra til rekruttering. Kvinnen er også opptatt av å fortelle om renseanleggene, for hun er oppriktig stolt av arbeidsplassen sin. Lindas første åtte LI- innleggene fikk over 220 000 visninger. Det niende vakte så stor oppmerksomhet at hun med det var oppe i nesten 500 000 visninger - på ni Linkedin-innlegg(!). Linda er ei av jentene i kloakken, og du finner henne her. Julie Bang, 22 år, har fagbrev som produksjonsteknikker og ansatt i Risørs avdeling for Vann og avløp, knyttet til prosessen fra råvann til ferdig levert drikkevann. Hun kan med god grunn kalle seg landets yngste vannverksjef. Bang bruker Tik Tok for å nå ut til de unge, for å dele informasjon om faget og for å vise at også kvinner kan. Risør-kvinnen poster aktivt og ofte på Tik Tok, og får også skyhøye treff-tall. På Norsk Vanns årskonferanse presenterte de seg selv og hvordan de bruker sosiale media for å kommunisere budskapet sitt ut i verden.  Her ser du Julies foredrag. Følg gjerne Linda Gåserud Fornes på Linkedin og Julie Bang på Tik Tok for innsikt og inspirasjon.

Bevisste valg

Hvorfor valgte dere akkurat disse plattformene? var ett av spørsmålene kvinnene svarte på, i barstol-samtalen med Norsk Vanns kommunikasjonsrådgiver Frode Skår etter foredragene. – Jeg valgte den plattformen jeg har mest tro på. Da jeg la ut det første innlegg hadde jeg 200 følgere. Jeg glemte nesten at jeg hadde lagt det ut. Så var det plutselig oppe i omtrent 92 000 visninger og nesten 2000 reaksjoner. Responsen var enorm, så da var det kjekt å bare fortsette! Svarte Linda Gåserud Fornes. Julie Bang valgte Tik Tok fordi hun har blitt inspirert av å se mye kult der og ville være forbilde for andre. – Da jeg var yngre og ville velge yrkesskolen, var det få jenter som gjorde det samme. Kanskje jeg gjennom dette kan redde ei lita, usikker jente som ønsker å velge det samme. Jeg er ikke så flink på appen, men jeg får postet ut noen videoer! Fulgte Julie opp, til full latter fra salen. At hun lykkes på appen er soleklart. [caption id="attachment_10089" align="alignright" width="640"]
LinkedIn og Tik Tok som plattformer for å oppnå synlighet fenget forsamlingen på Norsk Vanns årskonferanse. Foto: Inger Anita Merkesdal.[/caption]

Finn kondomet

Et annet spørsmål var knyttet til terskelen for å komme i gang. En ting er godt planlagte reklamekampanjer. Hvor høyt skal vi legge listen for å starte med sosiale media? Responsen fra de to kvinnene var spontan og tydelig. Terskelen skal være der nede, omtrent i ankelhøyde. – Om du driter deg ut er det glemt i morgen. Hopp i det, poenget er å poste! Og personliggjør det- Ikke la bedriften snakke, bruk folk! oppfordret erfarne Linda Gåserud Fornes. Begge bruker tydelige bilder og begrep i kommunikasjonen sin. Det er ikke kondomer og sminkeservietter Linda vil snakke om, hun vil vise frem renseanlegget hun jobber på. Men skriver hun om ristene, er det ingen som leser. Drar hun opp et kondom får hun full oppmerksomhet. – Jeg vil at du skal finne kondomet i din arbeidshverdag og fortelle! Bli med på å vise frem bransjen vår og la oss skitne til LinkedIn. Verden fortjener å høre om denne bransjen! Sa Linda Gåserud Fornes til forsamlingen på Norsk Vanns årskonferanse. Ordstyrer for samtalene, Norsk Vanns kommunikasjonsrådgiver Frode Skår, fortalte at Norsk Vann også så vidt har begynt å bruke LinkedIn. – Og så er vi på Facebook, sammen med alle de andre over 50 år! Men jeg har tro på at vi kan oppnå synlighet ved å kombinere virkemidler og dra lasset sammen. LinkedIn er en plattform som har vært sovende lenge, nå begynner den å bli aktiv. Fortsatt er det lett å ta plass der. Vis frem de som jobber på gulvet og de som skitner seg til. Da får vi oppmerksomhet om den usynlige bransjen! var Frode Skårs oppfordring til forsamlingen.