Boligkjøpere klager over tilstand

avatarevuser
Oppdatert: 02 oktober 2012
Direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet etterlyser en obligatorisk tilstandsrapport og et boligens servicehefte: - Det er ekstra kjedelig å oppdage at man har kjøpt en bolig med skjulte feil og mangler. Og mange erfarer at dagens boligsalgsrapporter er mangelfulle. - Dagens system fører til større urettferdighet, fordi en bolig hvor man ikke kjenner tilstanden får samme pristakst som en bolig i god stand, sier Randi Flesland. - 7 av 10 nye boliger selges med feil og mangler. 50 prosent av feilene på nye boliger oppdages etter seks år. Eierskifteforsikringsselskapene opplyser at det oppstår tvist mellom selger og kjøper i innpå 25 prosent av alle bruktboligsalg. - Samtidig beretter forbrukerne om en utrygg bolighandel, forteller Flesland. En stor belastning – Disse sakene er en stor belastning både for boligkjøperen og rettssystemet, mener Randi Flesland. Forbrukerrådet har i flere år jobbet for at boligtilstandsrapporter, som beskriver hva slags tilstand boligen du kjøper er i, skal være standard dokumentasjon ved bolighandel. Skriker etter løsning - Situasjonen skriker etter en løsning, men vi må ta høyde for at den ikke kommer. Bransjen må selv ta ansvar overfor forbrukerne ved å anbefale en utstrakt bruk av tilstandsrapporter. Jeg er skuffet over politikerne. Signalet de sender er at problemene boligkundene har, ikke er viktige nok, sier direktør i Norges Takseringsforbund (NTF), Are Andenæs Huser til Aftenposten. Beslutningen om å innføre obligatoris boligsalgsrapport har ligget til behandling hos Justisdepartementet i lang tid, og det er flere som ønsker en rask avklaring i saken. - Det virker som om Regjeringen ikke vet hva de skal gjøre. Vi forventer at de kommer med en sak til Stortinget i inneværende år, siden en beslutning her allerede er på overtid, sier fraksjonsleder i Kommunal- og forvaltningskomiteen, Gjermund Hagesæter fra Fremskrittspartiet til Aftenposten. Norges Eiendomsmeglerforbund gikk på landsmøtet i mai inn for obligatorisk boligsalgsrapport. (Kilde: Forbrukerrådet og Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF)