Rørinspeksjon kan bli satt på vent

Det tar fortsatt tid før WinCan VX er klar for det norske markedet, selv om dagens WinCan V8 er utdatert og gått ut av produksjon. Dermed har de sveitsiske leverandørene i samarbeid med norske Rosim AS et halvt år på seg til å få det nye systemet opp og gå på norsk. Det vekker stor bekymring i deler av det norske rørinspeksjonsmiljøet at helt nødvendig programvare for rørinspeksjonsrapporter fortsatt ikke er ferdig tilpasset norske forhold. Rørinspeksjonsfirmaer har heller ikke fått noen signaler om kostnader for overgang til et nytt system. Norsk Vann sendte i april et tydelig budskap til utvikleren av programvaren, CD-lab i Sveits, der de ba innstendig om at Norge nå måtte få en programvare for norske forhold. Hittil har 30 land tatt i bruk det nye programmet, men norsk versjon er fortsatt under utvikling, opplyste Oliver Dimovski og Lothar Dören hos den norske salgsrepresentanten Rosim AS under fagdagene til Rørinspeksjon Norge i Stavern. Millionbeløp Norsk Vann og Rørinspeksjon Norge har lagt ned millionbeløp og hundrevis av dugnadstimer på ny håndbok tilpasset et nytt og framtidsrettet program. Rapporten beskriver krav til utførelse og rapportering for rørinspeksjon av hovedledninger for vann- og avløp, og er en revisjon av tidligere utgitte Norsk Vann rapporter om temaet. Rapporten bidrar til mer presis rapportering fra rørinspeksjon, slik at det blir enklere å rapportere og ta stilling til skader og driftsproblemer. Med dagens fokus på ledningsfornyelse er dette derfor en svært viktig håndbok. -En viktig forutsetning for å ta den nye rapporten i bruk er også ny programvare, og det er grunn til bekymring mener nyvalgt leder i RIN, Reidar Kveine. Han jobber til daglig i planavdelingen i Bærum kommune og mener Rosim AS nærmest er blitt en gissel for det sveitsiske selskapet. Også Powel blir forsinket, fordi dette selskapet er avhengig av å få de nødvendige datafilene fra Rosim for implementering til Gemini. -Norge blir rett og slett ikke prioritert, og det er selvsagt beklagelig, sier Kveine. Nye kamerasystemer Dagens system WinCan 8 støtter ikke nye kamerasystemer og støttes heller ikke lenger av produsenten. Nye Wincan VX er mer brukertilpasset og vil støtte nyere hardware og OS. WinCan 8-versjonen er et vel utprøvd rapporteringsprogram for rørinspeksjon som har vært på markedet i Norge siden 2008, og har vært standarden. Programmet er oversatt til 39 språk og benyttes i mer enn 40 land. Dette programmet er tilpasset de utdaterte rørinspeksjonsrapportene fra henholdsvis 2005 og 2007, som nå er revidert og implementert i den nye 234-rapporten. Ventet i fire år Wincan VX kom med første versjon for fire år siden, og systemet benyttes nå på 30 ulike språk, mens det fortsatt jobbes med tilpasninger for det norske markedet.  CD-lab bruker som forklaring på forsinkelsene at de nye Norsk Vann-rappportene har vært med å forsinke den norske versjonen. Nå kjøres en pilottest av den norske programvaren, og det er er oppdaget en rekke feil, som blir rettet opp fortløpende, forsikret Rosim-representantene under RIN-fagtreffet. Rosim håper at dataflyten mellom WinCanVX og Gemini skal fungere sammen innen utgangen av inneværende år, og det er den absolutte deadline. CD-lab i Sveits har vært tydelig på at 1.januar 2020 er siste dato for support av WinCan 8. I påvente av endelig lansering tilbyr Rosim kurs i det nye systemet, og på grunn av feilsøking vil det i første omgang kun bli innført installasjon hos entreprenører som kjører rørinspeksjon på det private ledningsnettet. Entreprenører som også kjører på det offentlige nettet, og som er i klart flertall vil måtte vente til senere i 2020. Utålmodige aktører Utfordringen for leverandøren er at programvaren må være feilfri før den slippes ut på markedet. Foreløpig er det bare en håndfull aktører som tester ut programmet på norsk jord. Konrad Eberspacher i tyske Rico har et betydelig marked i Norge, og tilbyr WinCan-programmet i forbindelse med nysalg av rørinspeksjonsbiler. Han mener leverandørene må tilby support så lenge den nye programvaren ikke er tilgjengelig. Noe annet vil etter hans mening være utenkelig. Eberspacher har allerede levert tre nye biler tilpasset det nye systemet, og forventer at WinCan rydder opp i alle feilmeldinger. Hele prosessen har tatt nærmere fem år, og det er skuffende at dette ikke er på plass. I Norge har WinCan nærmest monopol, men jeg vet at det finnes firmaer som nå jobber med alternative løsninger også for det norske markedet, sier han.