image

Erfaringer fra Norges første helelektriske rørinspeksjonsbil

I desember 2021 rullet landets første fullelektriske rørinspeksjonsbil ut fra JTR Gruppens garasje på Nærbø. Som først i landet måtte de så å si bygge bilen selv. Det gav verdifull erfaring.

JTR Gruppen har primært kjørt store, dieseldrevne biler, rett og slett fordi teknologien har satt begrensninger. Men som markedsleder i Rogaland, skal de gå foran, fremfor å følge etter.

– Å ligge i forkant av kravene ser vi som et samfunnsansvar, det er også en del av miljøprofilen vår, beskriver Thomas Austbø.

Han er daglig leder i JTR Gruppen, som nå er en del av Serwent. 

image

Norges første fullelektriske rørinspeksjonsbil rullet ut fra JTR Gruppens garasje på Nærbø i desember 2021.

Tre av seks

JTR Gruppen, med hovedkontor på Nærbø på Jæren, ble etablert i 2014. Nå har firmaet 38 ansatte, og disponerer en stor og moderne utstyrspark med blant annet fire store og to små rørinspeksjonsbiler. Av disse er tre av rørinspeksjonsbilene helelektriske. Rørinspeksjonsbilene benyttes til alt fra kontroll av røropplegg i bolig til større og mer komplekse oppgaver som kartlegging i forbindelse med utbygging og sluttkontroll.

De to små bilene på el. har JTR Gruppen kjøpt ferdig fra leverandør. Det var ikke mulig da de investerte i sin første. 

– Hvordan går man frem når man vil ha en bil som ikke produseres?

– Vi startet med å bestemme oss for at vi skulle ha en fullverdig helelektrisk rørinspeksjonsbil. Siden det på den tiden ikke var hyllevare, kjøpte vi enkeltkomponentene og satte de sammen til en bil. Kamerautstyret kjøpte vi fra Ipek, innredningen er laget på skreddersøm i Haugesund og så ble alt montert på Forus, forklarer han.  

image

Utstyrsmessig er den fullverdig helelektrisk rørinspeksjonsbilen lik tradisjonelle rørinspeksjonsbiler.

Kritiske faktorer

Det ble en tidkrevende prosess, med mye å sette seg inn i og avgjørelser å ta, men de ville ha den bilen. En viktig faktor var vekt. Med en stor kl. C1 varebil er vekt mindre avgjørende, og det er mer å gå på med tanke på nyttelast og areal. Bilen de kjøpte, en Maxus eDeliver 9, er en klasse B-bil. I motsetning til en liten lastebil har en mindre å gå på både når det gjelder vekt og areal. Samtidig skal bilen ha med like mye utstyr, og ha samme innredning; kontordel, garderobeskap og plass for tørking.

– Det var mye som ble til etter hvert, når vi skulle få plass til alt, men på litt mindre plass, foreller Austbø med et smil.

Hos JTR Gruppen har operatørene hver sine biler. Da selskapet begynte å bygge den første helelektriske rørinspeksjonsbilen, hadde alle operatørene biler. Derfor ble ikke denne formet ut fra ønskene til en bestemt person, men drevet frem av en prosjektgruppe. 

image

Vekt var en kritisk faktor, derfor vurderte de vekten på alt av utstyr og innredning i bilen.

Detaljer som avgjør

– Har dere hatt rekkeviddeangst? 

– Ikke nevneverdig. Vi jobber primært lokalt, men har benyttet denne til oppdrag i Haugesund (en avstand på ca. 220 km tur/retur, red. anm.) Bilen har en oppgitt rekkevidde på 350 kilometer (WLTP), men denne reduseres selvsagt noe på vinterstid. For å kurere deler av rekkeviddeangsten bygget vi den slik at bilen kan lades fra batteripakken til påbygget. Vi satte det opp med 14 – 16 timers driftstid, så bilen har ganske stor kapasitet, forklarer Austbø. 

For å presse ned vekten vurderte de alle enkeltfaktorene som inngår, inkludert tre-typen som er brukt. Da de henvendte seg til leverandørene ba de om vekt i tillegg til pris, og vurderte vekt og pris opp mot hverandre.

For operatøren som bruker bilen er arbeidsdagen helt lik. Det til tross for at alt er el-drevet, inkludert oppvarmingen av kupeen. På det kaldeste var det kanskje en tanke kaldere inni bilen, enn det ville vært i en bil som står og durer med en kupévarmer på diesel. Det ble satt inn aircondition, med tanke på kjøling i de varmeste dagene. Men den klarte ikke å varme nok når det var kaldt. Dette ble kompensert med en liten vifteovn.

– Det er nok en av detaljene vi har lært fra, men en vifteovn er en liten pris å betale for å kjøre miljøvennlig, sier den daglige lederen. 

image

JTR Gruppen kjøpte enkeltkomponentene og satte de sammen til en bil. Kamerautstyret kommer fra Ipek, innredningen er laget på skreddersøm i Haugesund.

Fun fact

Den helelektriske bilen JTR-Gruppen fikk bygget, kostet mindre i innkjøp enn en tilsvarende fossil-bil ville gjort. Der anleggsbransjen gjerne betaler tre-gangen for gravemaskiner på el. ble det altså en rimeligere investering for rørinspeksjonsfirmaet.

– For oss var det kjekt å oppleve at vi kom under prisen for en diesel-bil uten å måtte fire på verken kvalitet eller utstyr, sier Thomas Austbø. 

image

Den fullelektriske rørinspeksjonsbilen JTR-Gruppen fikk bygget, som kostet mindre i innkjøp enn en tilsvarende fossil-bil ville gjort.

Deler gjerne erfaringer

– Hvis du skulle bygget rørinspeksjonsbil på el.bil på nytt, hva ville du ha gjort annerledes? 

– I ettertid ønsket jeg at vi hadde hatt litt bedre tid til selve prosjektarbeidet. Vi kunne vært litt ryddigere der. Da vi gikk i gang hadde vi litt Pippi-mentalitet; dette har vi ikke gjort før, så det klarer vi sikkert, beskriver lederen i JTR Gruppen.

I etterkant delte han erfaringer knyttet til enkeltkomponenter, plasseringer av batteri og annet med TT-teknikk, da de skulle kjøpe helelektrisk rørinspeksjonsbil. 

– Bilen vår ble veldig bra. Men selve byggingen og prosjektet kunne vært bedre. Oppsiden er at vi fikk kjempemye kunnskap om hvordan ting kan gjøres og avgjort ikke gjøres. 

– Og den kunnskapen deler du? – Ja gledelig. Nå lager også produsentene el-biler, så det er ikke lengre så unikt, heldigvis. Men dette er nok fortsatt en dieseldrevet bransje.

Her er bilen beskrevet på JTR Gruppens hjemmeside, da bilen var ny.