Det høres banalt ut, rett og slett fordi det første tipset er banalt. Tipset er: Forbered deg.
Les gjennom informasjonen du har mottatt på forhånd, tenk gjennom hvordan dere løser relaterte oppgaver i din bedrift i dag og skriv ned eventuelle spørsmål til bransjekolleger eller foredragsholderen.
Selv om noe er banalt, betyr det ikke at det ikke er viktig. Stiller du godt forberedt til et møte eller kurs øker du sannsynligheten for at du synes det er verdifullt. Hvorfor? Fordi du har investert tid.
Hører dere meg nå? Ser dere skjermen min nå? Er alle her nå? Okei da tror jeg vi bare begynner..
Mange digitale møter starter med minst ett av disse spørsmålene. Om du skal presentere noe selv eller kun er med som deltaker kan det være lurt med en rask digital sjekk før møtet:
Er dere flere fra samme bedrift som skal delta på kurset? Hvorfor ikke ta en test-samtale til hverandre før kurset og gi hverandre tilbakemeldinger på om det fungerer som det skal.
Du sitter kanskje hjemme eller på kontoret – et miljø du kjenner godt, men har du sjekket at der du sitter er optimalt for et digitalt kurs?
Det finnes titalls distraksjoner når vi jobber digitalt: en ny møteinvitasjon, svar på en mail du har ventet på, kjæresten ringer plutselig, du får en Messenger-melding fra en gammel venn eller du har fått en ny følger på Instagram. Uansett hvordan den digitale hverdagen din ser ut er vi omringet av distraksjoner – og de fleste er en så stor del av hverdagen at vi ikke anser de som distraksjoner.
Før kurset kan det være lurt å:
Tips til deg som sitter hjemme: Heng opp en lapp på døra som forteller at du er i et møte. Informer om hvor lenge du er opptatt og hvordan de eventuelt kan kontakte deg.
Okei, så det er klart for den første kaffepausen og det er spesielt én person du gjerne skulle snakket litt mer med, eller det er et spørsmål som er «litt på siden» som du gjerne vil spørre foredragsholderen om. Dette er en seanse som for mange kan være både klein og ubehagelig, og isen har en tendens til å brytes mer naturlig mellom fruktfatene og kaffemaskinen. Hvordan skal du gå fram når kurset er digitalt?
I de fleste programmer finnes en chat-funksjon. Denne kan brukes til å stille spørsmål og kommentere under selve møtet. I kaffepausen blir de fleste sittende ved maskinen sin – og det er din mulighet. Her er et par forslag til hvordan du kan gå frem i chatten:
Hei @Kristine, jeg har et spørsmål til deg angående digitale kurs. Har du 5 minutter til en egen chat?
Hei @Kristine, jeg synes det var veldig interessant det du nevnte om digitale kurs og jeg har noen ideer. Kan jeg ringe deg etter møtet?
Det skal godt gjøres å ikke få svar fra en bransjekollega – spesielt i Rørinspeksjon Norge! Ønsker du å starte en generell samtale kan du eventuelt gå frem på denne måten:
Hei alle sammen! Jeg jobber for Rørinspeksjon Norge og vi har jobbet mye med å tilrettelegge for digitale kurs i høst. Vi har brukt TEAMS en del i våre møter. Er det noen andre som har erfaring med andre programmer?
Hei dere! Jeg har akkurat flyttet fra Valdres og skal pusse opp stua. Noen som vet om en god tømrer på Romerike?
Hei – (link til relevant artikkel), fant denne på VG. Noen tanker eller ideer om hvordan dette påvirker bransjen?
Det er heller ikke alltid du behøver å være den som bryter isen. Følg med i chatten og sleng deg med i samtalen. En digital smalltalk er ikke så veldig ulik en vanlig prat. Så lenge du er blid, åpen og engasjert kommer du ganske langt. Tenk gjennom hvordan du går frem i en fysisk samtale:
I etterkant av kurset sender foredragsholderen ofte ut en mail til alle deltakerne, gjerne med presentasjonen eller et spørreskjema. Om det er flere i bedriften som kan ha nytte av presentasjonen legg den gjerne tilgjengelig for alle eller be nærmeste leder om å få noen minutter til gi et lite referat fra møtet. (Å gjenta informasjonen fra møtet hjelper deg også til å huske det bedre!)
Hvis det har dukket opp spørsmål i etterkant av møtet – som er helt normalt – er dette en gylden mulighet til å stille de i denne mailen. Du velger selv om du sender den til alle eller kun til foredragsholderen.
Om det følger med et spørreskjema er det hyggelig om du tar deg noen minutter på å svare ærlig på den. Dette er den eneste tilbakemeldingen foredragsholderen har, og dine svar kan bidra til å forbedre kurset. Det er jo en vinn-vinn!
Håper disse tipsene gjør det litt enklere å gjennomføre digitale kurs. Har du innspill, spørsmål eller kommentarer så send oss gjerne en mail til post@rin-norge.no . Lykke til!